پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

علی(ع) فرمود:« وَ اللهِ مَا یَنْتَفِعُ‏ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ وَ إِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِی أُخْرَاکُمْ:
به خدا سوگند امیران شما از این کار (تملق و چاپلوسی) سودی نمی‌برند. شما خود را در دنیا به رنج و زحمت می‌اندازید و در آخرت به این کار، شقی و بدبخت می‌شوید». (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 37)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: َ احْثُوا فِی وُجُوهِ الْمَدَّاحِینَ التُّرَاب‏: بر روی‌ چـاپلوسان سـتایشگر خاک‌ بپاشید‌! (نهج‌ البلاغه ابن ابی الحدید ج 17 ص 45 )

اسلاید شو

اسلاید شو

محمدضیا والی ولایت دایکندی

اسلاید شو

معرفی اجمالی علما و شخصیت های دایکندی

اسلاید شو

--------------------
moisrex ------------------

اسلاید شو

معرفي سناتوران ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی خود روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی تعقیب می نماید*** این پایگاه تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری درولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری ولایت دایکندی با ما باشید** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشیم*** راه ارتباطی ما:adalat115@gmal.com

ابزار ساخت متن های متحرک

معرفی اعضای شورای ولایتی ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

آخرین نظرات
  • ۱۶ آبان ۰۰، ۲۲:۲۹ - منوچهر محمد عظیمی
    مرسی
  • ۷ اسفند ۹۹، ۰۹:۱۰ - من
    سلام

طالبان درخت می‌کارند و انسان درو می‌کنند

نخبگان و محصلین ولایت دایکندی | دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۱۰ ب.ظ

رهبر طالبان به تازگی در پیام بهاری خود از پیروانش خواسته است تا هرکدام نهالی برای سرسبزی افغانستان غرس کنند..

 

. این خطاب نه تنها از سوی ملا هبت‌الله رهبر جدید طالبان به خود طالبان است که هم‌چنان مردم را نیز مخاطب قرار داده و گفته که با کاشتن درخت از سوی یک مسلمان، عمل خیر صورت می‌گیرد و پرندگان و حیوانات و حتا انسان‌ها از آن سود می‌برند. رهبر طالبان هم‌چنان گفته است که برای زیبایی زمین، درخت میوه یا غیر میوه بنشانید.

 

حافظه تاریخی مردم افغانستان نباید آن قدر ضعیف باشد که عمل‌کرد بیست سال پیش طالبان را از یاد برده باشند. طالبان در سمت شمال کابل، یعنی در منطقه دندِ شمالی درخت و تاکی باقی نگذاشتند تا برای آینده به درد بخورد. سیاست زمین سوخته‌ای که طالبان در شمالی در پیش گرفتند، باعث شد تا عرصه باغ‌داری و زراعت در این منطقه سال‌ها به عقب برود. مردم شمالی بعد از سقوط طالبان سال‌ها طول کشید تا بار دیگر توانستند از باغ و مزرعه خود حاصل بردارند. بناً این پیام رهبر طالبان جز یک طنز مضحک، چیزی دیگر نمی‌تواند باشد. وان‌گهی در زمانی که طالبان بر مناطق مسکونی حمله می‌کنند، همان قدر که به انسان‌ها تلفات وارد می‌شود، به همان اندازه هم مواشی و فضای سبز از بین می‌رود. اگر به مناطق تحت سلطه‌ی طالبان بروید، فضای سبز کم‌تری را مشاهده خواهید کرد. به جز از فضا‌های سبزی که حاصل کار طبیعت است، یعنی سرسبزی که حاصل دست انسانی باشد کم‌تر دیده خواهد شد، زیرا طالبان به جز کشت و کشتار هنوز به چیز دیگری فکر نکرده‌اند.

 

حتا در زمانی که ۹۰ درصد خاک افغانستان در قبضه طالبان بود. باز هم انگیزه و طرحی که نشان‌دهنده آن باشد که طالبان به جز جنگ و کشتار به چیزی دیگری هم می‌پردازند، وجود نداشت. حتا حکومت‌داری طالبان هم‌مانند حکومت‌های قبیله‌ای چند صد سال قبل بود، نه به مظاهر جدید ساختار‌های حکومتی کسی فکر می‌کرد و نه هم در پی تغییری بود.

 

قبل از این نیز طالبان برای نشان دادن رخ نسبتا انسانی‌تر از خود، فرمان‌هایی را از سوی رهبران‌شان منتشر کردند. به طور مثال ملاعمر در زمان حیاتش به مناسبت عید فرمان داده بود که طالبان تلاش کنند در نبرد‌های‌شان هیچ بی‌گناهی را نکشند. یا در جنگ‌ها سعی کنند به مردم ملکی آسیبی نرسد، ولی تا امروز یک‌بار هم این فرمان اجرا نشد. طالبان هر باری که حمله‌ای کرده‌اند یا انفجاری صورت داده‌اند، آماج اصلی آن غیرنظامیان بوده است. طالبان وقتی که در مناطق جنگی تحت فشار نیرو‌های دولتی قرار می‌گیرند، از مردم ملکی سپر انسانی می‌سازند، بخش عمده از گزارش‌هایی که نشان می‌دهد در اثر حملات هوایی یا زمینی دولت یا نیرو‌های خارجی تعدادی از افراد غیرنظامی کشته شده‌اند، به این دلیل است که طالبان در اطراف غیرنظامیان، سپر انسانی می‌سازند. آنان می‌دانند که نیرو‌های دولتی به خاطر اررزش‌های انسانی و افکار عمومی نمی‌توانند با تمام قوا بر مناطقی که نیروی انسانی غیر جنگی حضور دارند، عملیات کنند. به همین خاطر با استفاده از تاکتیک سپر انسانی، سعی در پنهان‌ماندن از چشم دستگاه‌های دقیق ترصد نیرو‌های امنیتی دارند. چنین گروهی که برای در امان‌ماندن از حملات هوایی، انسان‌های بی‌گناه را گوشت دم توپ می‌سازد، چگونه می‌تواند دم از ارزش‌های زیست محیطی بزند؟ به نظر می‌رسد طالبان تلاش دارند تا چهره‌ی انسانی‌تری از خود به نمایش بگذارند، زیرا با دلیل قتل و کشتار بی‌رحمانه‌ای که آنان در طول بیست سال گذشته مرتکب شده‌اند، در افکار عمومی به شدت به عنوان نیروی جنایت‌کار رسوب کرده‌اند و حالا می‌خواهند که با این فرمان‌های بی‌ارزش، به نحوی بر اعمال گذشته خود سرپوش بگذارند.

 

از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن بهار و گرم‌شدن دوباره‌ی هوا، بار دیگر زمان آغاز عملیات‌های تروریستی طالبان نیز رسیده است و به همین خاطر طالبان سعی دارند با فرافکنی به نحوی ذهنیت‌ها را به سوی دیگر منحرف کنند. مسلماً با آغاز گرما، حملات طالبان بر شهر‌ها بازآغاز می‌شود و دولت نباید با انتشار فرمان‌های چنینی که به نحوی می‌خواهد رقت قلب طالبانی را نشان دهد، فریب جانی‌بودن هر طالب که در مقابل مردم افغانستان تفنگ گرفته است را بخورد.

منبع:فریدون آژند در روزنامه ۸ صبح نوشت


  • نخبگان و محصلین ولایت دایکندی

اخبار افغانستان و جهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
این پایگاه: از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی، روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی ولایت دایکندی تعقیب می نماید*** این پایگاه: تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه: در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری از ولایت دایکندی با ما باشید*** این پایگاه: پذیرای مقالات وتحلیل های خبری شما برای نشر در اینجا می باشد*** این پایگاه: پیشنهادات شما را در مورد عرضه خدمات بهتر خود به دیده قدر مینگرد.*** اطلاع رسانی شما، این سایت را به دیگران موجب امتنان و خرسندی است*** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشد*** راه ارتباطی شما به ما: adalat115@gmail.com