پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

علی(ع) فرمود:« وَ اللهِ مَا یَنْتَفِعُ‏ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ وَ إِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِی أُخْرَاکُمْ:
به خدا سوگند امیران شما از این کار (تملق و چاپلوسی) سودی نمی‌برند. شما خود را در دنیا به رنج و زحمت می‌اندازید و در آخرت به این کار، شقی و بدبخت می‌شوید». (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 37)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: َ احْثُوا فِی وُجُوهِ الْمَدَّاحِینَ التُّرَاب‏: بر روی‌ چـاپلوسان سـتایشگر خاک‌ بپاشید‌! (نهج‌ البلاغه ابن ابی الحدید ج 17 ص 45 )

اسلاید شو

اسلاید شو

محمدضیا والی ولایت دایکندی

اسلاید شو

معرفی اجمالی علما و شخصیت های دایکندی

اسلاید شو

--------------------
moisrex ------------------

اسلاید شو

معرفي سناتوران ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی خود روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی تعقیب می نماید*** این پایگاه تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری درولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری ولایت دایکندی با ما باشید** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشیم*** راه ارتباطی ما:adalat115@gmal.com

ابزار ساخت متن های متحرک

معرفی اعضای شورای ولایتی ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

آخرین نظرات
  • ۱۶ آبان ۰۰، ۲۲:۲۹ - منوچهر محمد عظیمی
    مرسی
  • ۷ اسفند ۹۹، ۰۹:۱۰ - من
    سلام

«حکومت مشارکت ملی» طرح شورای نامزدان برای پایان بحران انتخابات در افغانستان

نخبگان و محصلین ولایت دایکندی | دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱ ق.ظ

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برای برون رفت از بحران کنونی طرح ایجاد «حکومت مشارکت ملی» را دادند. در پیش‌نویس این طرح، روند صلح و انتخابات ریاست جمهوری «ناکام» خوانده شده و علت آن نیز «کمبود یک دولت کارآمد و زعامت ملی پاسخگو» عنوان شده‌است. در ادامه این طرح آمده‌است که این دلیل باعث شده که روند صلح به یک کابوس مبدل شود و نیز بحران انتخاباتی به‌جای مهار، تشدید شود.

بر بنیاد طرح ابتدایی شورای نامزدان ریاست جمهوری، «حکومت مشارکت ملی بر اساس روحیه انتخابات‌محور، فراگیر و با مشارکت عادلانه و متوازن همه اقوام، اقشار و طرف‌ها» تشکیل خواهد شد.

 

در این طرح آمده‌است که منطق تشکیل چنین حکومتی، بر پایه اصل ضرورت «دموکراسی تفاهمی» به‌جای «دموکراسی اکثریتی ناکام» دو دهه اخیر در کشور استوار است. این شورا دموکراسی اکثریتی را مسبب اصلی انحصار قدرت، تبعیض و استبداد خوانده‌ که کشور را به‌سقوط نزدیک‌تر کرده‌است.

 

در طرح تشکیل حکومت «مشارکت ملی» پنج مورد اولویت‌بندی شده‌است: تشکیل حکومت مشارکت ملی بر اساس شایستگی، تحصیلات، جغرافیا و اقوام کشور با رعایت ماده ۷۲ قانون اساسی، اولویت نخست این حکومت عنوان شده‌است.

 

اصلاحات انتخاباتی

در این طرح به اصلاحات انتخاباتی نیز اشاره و گفته شده‌است: «ایجاد تغییرات اساسی در نظام انتخاباتی مهم شمرده می‌شود. آوردن اصلاحات عمیق، در ساختارها، قوانین، لوایح، طرزالعمل‌ها، نوع گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، تامین امنیت برای برگزاری انتخابات سرتاسری مطابق ماده ۵۰ قانون اساسی عملی می‌شود.»

 

در ادامه به فراهم‌سازی زمینه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شهرداری‌ها و شوراهای محلی اشاره شده‌است.

 

ایجاد مدیریت جدی برای پروسه صلح،‌ از دیگر مواردی است که طراحان «حکومت مشارکت ملی» به آن اشاره کرده‌ و گفته‌اند که این مدیریت با رویکرد به فصل جدید «گفتمان بین‌الافغانی/ ملی-مدنی» تا رسیدن به‌ صلح سرتاسری، پایدار و منصفانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

انتقال قدرت

در پایان این طرح به شیوه انتقال قدرت در چنین حکومتی اشاره شده‌است. بر مبنای این طرح، انتقال قدرت به یک حکومت برآمده از انتخابات سرتاسری، شفاف، عادلانه و دموکراتیک زمینه تحقق پیدا می‌کند.

 

شورای نامزدان در پیشنویس طرح تشکیل حکومت مشارکت ملی در مورد چگونگی تشکیل و این‌که چه کسی در راس آن قرار داشته‌باشد چیزی نگفته‌است.

 

شورای نامزدان

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری متشکل از ۱۲ دسته انتخاباتی است و پیش از این در ثور امسال، طرحی برای شکل‌دهی حکومت سرپرست پس از پایان دوره قانونی حکومت در اول جوزا ارائه کرد؛ اما این طرح از سوی حکومت خلاف قانون اساسی خوانده شده‌بود.

 

این نامزدان بارها از مداخله دولت در امور انتخابات و زیر پرسش‌بردن شفافیت و سلامت روند انتخابات انتقاد کرده‌اند. آنان سران حکومت را به سوء استفاده از منابع و امکانات دولتی در جهت کارزارهای انتخاباتی نیز متهم کرده‌اند.

  • نخبگان و محصلین ولایت دایکندی

اخبار افغانستان و جهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
این پایگاه: از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی، روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی ولایت دایکندی تعقیب می نماید*** این پایگاه: تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه: در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری از ولایت دایکندی با ما باشید*** این پایگاه: پذیرای مقالات وتحلیل های خبری شما برای نشر در اینجا می باشد*** این پایگاه: پیشنهادات شما را در مورد عرضه خدمات بهتر خود به دیده قدر مینگرد.*** اطلاع رسانی شما، این سایت را به دیگران موجب امتنان و خرسندی است*** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشد*** راه ارتباطی شما به ما: adalat115@gmail.com