پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

علی(ع) فرمود:« وَ اللهِ مَا یَنْتَفِعُ‏ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ وَ إِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِی أُخْرَاکُمْ:
به خدا سوگند امیران شما از این کار (تملق و چاپلوسی) سودی نمی‌برند. شما خود را در دنیا به رنج و زحمت می‌اندازید و در آخرت به این کار، شقی و بدبخت می‌شوید». (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 37)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: َ احْثُوا فِی وُجُوهِ الْمَدَّاحِینَ التُّرَاب‏: بر روی‌ چـاپلوسان سـتایشگر خاک‌ بپاشید‌! (نهج‌ البلاغه ابن ابی الحدید ج 17 ص 45 )

اسلاید شو

اسلاید شو

محمدضیا والی ولایت دایکندی

اسلاید شو

معرفی اجمالی علما و شخصیت های دایکندی

اسلاید شو

--------------------
moisrex ------------------

اسلاید شو

معرفي سناتوران ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی خود روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی تعقیب می نماید*** این پایگاه تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری درولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری ولایت دایکندی با ما باشید** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشیم*** راه ارتباطی ما:adalat115@gmal.com

ابزار ساخت متن های متحرک

معرفی اعضای شورای ولایتی ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

آخرین نظرات
  • ۱۶ آبان ۰۰، ۲۲:۲۹ - منوچهر محمد عظیمی
    مرسی
  • ۷ اسفند ۹۹، ۰۹:۱۰ - من
    سلام

زندگی نامه مرحوم استاد امینی(ره)

نخبگان و محصلین ولایت دایکندی | پنجشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ق.ظ

استاد امینی در سال 1325 هجری شمسی، در منطقه «میانه» اشترلی ولایت دایکندی، دریک خانواده روحانی پا به عرصه گیتی نهاد...



تولد، جوانی و تحصیل

1. تولد

استاد امینی در سال 1325 هجری شمسی، در منطقه «میانه» اشترلی ولایت دایکندی، دریک خانواده روحانی پا به عرصه گیتی نهاد. پدر وی مرحوم «صفدر کربلایی» عالم زحمت‌کش ومورداحترام مردم بود که دعاوی ونزاع‌های محلی درخانه او فیصله می‌گردید.

1. دوره‌ های تحصیل

2-1. افغانستان

 

استاد امینی از سن شش سالگی شروع به آموختن کرد و در همان آغاز تحصیل به عنوان یک نوجوان تیز هوش شناخته می‌شد. دروس مقدماتی و تحصیلات متوسطه را تا پایان لمعتین، در محضر اساتیدی چون استاد موحدی اشترلی، استاد احسانی تلخک و استاد نطاق اخضرات آموخت.

2-2. عراق

 

استاد امینی، در سال1350 عازم حوزه علمیه نجف گردید. پس از ورود به حوزه نجف، استعداد و نبوغ خویش را با امتحان عالی نشان داد و در مدرسه بزرگ آخوند هروی پذیرفته شد که شرایطی نسبتاً مشکلی داشت و امتحان سختی از طلاب می‌گرفت. استاد امینی در مدت شش سال اقامت خود درنجف و سوریه، سطوح عالی را با جدیت وموفقیت به پایان رساند و درس‌های رسائل، مکاسب و کفایه الاصول را در محضر آیات عظام آقای محمد اسحاق فیاض و آقای مرتضوی حضور می‌یافت. همچنین ازجلسات درس خارج آیت الله العظمی خوئی خوشه­ های زیادی چید. درکنار دروس فقه واصول به آموختن فلسفه و تفسیر نیز مبادرت ورزید.

2-3. سوریه

 

عراق، از نظر سیاسی وضع خوبی نداشت و هر روز فشارهای بر حوزه علمیه و علما بیشتر می‌شد. در اثر همین فشارها، مرحوم استاد امینی و علمای دیگر به ایران رد شدند. استاد امینی در ایران تصمیم گرفتن که برای ادامه درس باید به حوزه علمیه سوریه نقل مکان کند. درآن‌جا نیز حدود یک سال به کسب علم ودانش پرداخت.

2. باز گشت به وطن

در اوایل سال 1356حوزه سوریه را ترک کرده، به منطقه بازگشت. هنگام ورود به زادگاه، مورد استقبال گرم مردم خویش قرار گرفت. استاد امینی، با درک درستاز اوضاع فرهنگی و سیاسی افغانستان، به ویژه مناطق مرکزی که در نهایت محرومیت قرارداشت؛ منطقه‌ی خویش راپایگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انتخاب کردو به تبلیغ دین و آموزش جوانان پرداخت.

3. رحلت

استاد امینی، سال‌های آخر زندگی را با بیماری گذراند و در اثر افزایش فشار خون و ناراحتی که از ناحیه پا داشت در نخستین روز ماه رمضان 1425 (3/7/1385) هنگام اذان مغرب به ملکوت اعلی پیوست. پیکر مطهر او در ساعت 9 صبح بعد از تشییع باشکوه در کنار زیارت سخی در کابل به خاک سپرده شد.

خصوصیات اخلاقی و شخصیتی

استاد امینی دارای ویژگی‌ های اخلاقی و شخصیتی، فراوان بود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

1. اهتمام به عبادت

 

استاد، اهتمام خاصی به عبادت داشت و برای رسیدن به قرب الهی، عبودیت حق را بر هرچیزی ترجیح می‌داد. به نماز اول وقت بسیار مقید بود و انس عجیبی به قرآن داشت. داستان قرائت زیبا و سحرخیزی او، نکته‌های جالب و گفتنی‌های بسیار دارد.

2. تواضع و پارسایی

اگر زندگی استاد را در مراحل مختلف علمی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم، به وضوح می‌بینیم که از صفات تواضع بهره داشته است و پارسایی و تواضع یکی از صفات برجسته او محسوب می‌شد.

3. صادق و مردم دوست

برای صداقت و مردم دوستی حضرت استاد، همین بس که درطول انقلاب و مبارزه، حتی در دوران سلطه طالبان که اکثر رهبران و سران احزاب به خارج رفته بودند، او مردمش را رها نکرد و همیشه در شادی‌ ها و گرفتاری‌ های آنان شریک بود و از اینکه در کنار مردم باشد لذت می‌ برد.

4. شجاعت و صراحت

استاد، در بیان حقیقت بسیار شجاع بود و از حقوق مردم با صراحت دفاع می‌کرد. به همین دلیل با تمام وجود در جهاد حاضر شد و جانانه از دین و مردمش دفاع نمود. حرف و مواضعش را صریح و بی‌پرده بیان می­کرد و برای مطرح کردن مصالح مردم و دستورات اسلامی از هیچ کسی هراس نداشت.

4. خوش‌فکر و طراح

 

طبق اذعان بسیاری از رجال علمی و سیاسی کشور، استاد امینی از خصوصیات چون خوش‌فکری و اندیشه عالی بهره‌ مند بود. مصادیق و نمادهای خوش‌فکری استاد را حداقل در سه عرصه می‌توان بیان کرد: الف. نحوه پوشش و لباس؛ ب. بیان و استدلال؛ ج. طرح و ایده.

6. نظم در زندگی

ایشان از همان آغاز جوانی و دوران تحصیل به نظم و انظباط مقید بود ودر عین پرکاری و تلاش، برنامه منظم و ثابت داشت.

7. حلم و صبوری

یکی از صفات بر جسته استاد، حلم و صبوری است و در فراز و نشیب­ های روزگار، همیشه مقاوم بود. به عنوان مثال در دوران استیلای طالبان، بر هزاره‌ جات که اکثر سران احزاب، به خارج کشور پناه برده بودند، او در میان مردم خویش ماند و در مشکلات با مردم شریک بود.

8. احتیاط در بیت‌المال

در طول زندگی، دقت تمام داشت، تا امکانات و اموالی که در پایگاه اشترلی جمع‌ آوری می­شد به صورت صحیح مصرف شود. آنچه که حضرت استاد را از بسیاری از افراد متمایز می­سازد، این است که ایشان در گام اول مراقب خویش بود و سپس مواظب اطرافیان.

9.  قناعت و ساده‌ زیستی

 

با اینکه زمینة هرگونه زندگی در شهرها و حتی کشورهای خارج برای استاد فراهم بود، اما او زندگی در هزاره‌ جات را بر زندگی مرفه شهری و خارج از افغانستان ترجیح داد؛ چون خود را در شادی و غم مردم شریک می‌دانست و خدمت برای آن‌ها را بر هر چیزی مقدم می‌شمرد.

فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی

1. احداث مدرسه علمیه

استاد امینی پس از باز گشت از حوزه علمیه، اقدام به تأسیس مدرسه علمیه المنتظر(عج) نمود. این مدرسه در سال 1356ه.ش، با کمک آقای موحدی در منطقه «میانه» اشترلی به مساحت 600 متر مربع احداث گردید. این مدرسه در یک طبقه ساخته شده و دارای 12 اتاق می‌باشد. علاوه بر آن، در تأسیس مدرسه علمیه المهدی شیخمیران و مدرسه علمیه خاتم الأنبیاء سنگ‌ تخت نقش ایفا کرد.

2. تدریس و تبلیغ

استاد امینی سال‌های متمادی به تدریس مشغول بود و مضامین متعدد نظیر مقدمات، سیوطی، حاشیه، مطول، لمعه، رسائل و مکاسب توسط استاد تدریس می‌شد. در همان سال‌های نخست تعداد شاگردان از هفتاد نفر تجاوز می‌کرد.

3. معرفی و حمایت اساتید

 

بعد از تشکیل حزب وحدت، دامنه‌ی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی استاد گسترش یافت؛ لذا برای اینکه مدرسه علمیه المنتظر (عج) تعطیل نشود، آقایان شیخ طاهر مهدوی، شیخ غدیر مهدوی و حاجی ناطقی را به عنوان استاد معرفی کرد.

4. اهتمام به تحصیل طلاب

ایشان به عنوان رهبر بخش وسیعی از ولایت دایکندی، تلاش‌های فراوانی نمود، تا مدارس دینی فعال باشد. براساس همین نگرش بود که به حجج اسلام استاد اوحدی، استاد محقق، استاد مدرسی، استاد رفیعی و استاد فاضل تأکید می­کرد که جلسات درس‌شان را فعال نگهدارند. علاوه براین، در سفرهای که در مناطق مختلف دایکندی می‌ رفت، یکی از مهمترین دغدغه‌هایش فعال بودن مدارس دینی بود. به عنوان مثال در تابستان 1369 در مرکز ولایت دایکندی (نیلی) وقتی متوجه می‌ شود که برخی از اساتید، نسبت به آموزش طلاب کم توجه است، بلافاصله موضوع را با مدیر و اساتید مدرسه در میان گذاشته و آن‌ها را از تضییع وقت طلاب و هدر رفتن بیت المال بر حذر ‌داشتند.

فعالیت‌های جهادی و سیاسی

1. مشارکت در جهاد

استاد امینی، در هدایت جهاد و قیام­ های مناطق مرکزی، نقش اساسی داشت و یکی از رهبران و طراحان اصلی جهاد به شمار می­رفت. ایشان در آزادسازی بسیاری از ولسوالی ­های هزاره‌ جات مانند قیام‌ دایکندی، قیام لعل و سرجنگل، قیام پنجاب و قیام مردم بهسود نقش مؤثر ایفا کرد که در اینجا مجال بررسی آن را نداریم.

2. نقش مؤثر در تشکل‌های شیعیان

استاد امینی در تأسیس سه حزب نقش اساسی داشت و در واقع یکی از ارکان آن‌ها محسوب می‌گردید. این سه جریان سیاسی عبارتند از: شورای اتفاق اسلامی، پاسداران جهاد اسلامی و حزب وحدت اسلامی. استاد امینی یکی از اعضای برجسته آن بود که هم در تشکیل آنها نقش ایفا کرد و هم مسئولیت «حوزه اشترلی» و دایکندی را به دوش گرفت. آنچه در اندیشه و رفتار استاد قابل تأمل است عقلانیت و انعطاف پذیری حضرت استاد می‌باشد.با اینکه یکی از رهبران پاسداران جهاد بود و پاسداران جهاد در انقلاب و آزاد سازی مناطق مرکزی نقش بی‌بدیل ایفا کرده بود، اما با مطرح شدن مسأله «وحدت» نه تنها حزب‌گرایی نکرد، بلکه با انحلال پاسداران جهاد و تأسیس حزب وحدت، به طور عملی واقع‌‌ نگری و انعطاف پذیری خویش را نشان داد.

3. تلاش برای امنیت، وحدت و عدالت

یکی از مهمترین اهداف استاد امینی، تحقق امنیت، وحدت ملی و عدالت اجتماعی بود. فعالیت‌‌های ایشان در این راستا در چهار سطح ذیل قابل تبیین است: ولسوالی اشترلی، ولایت دایکندی، هزاره‌جات و افغانستان. استاد امینی چه در سطح ولسوالی اشترلی، چه در دایکندی، چه در هزارستان و چه در سطح کشور شبانه روز تلاش می‌کرد، تا مردم در امنیت، همدلی و بر پایه عدالت اجتماعی زندگی نماید. نمونه‌های بسیار فراوانی در هر چهار سطح فوق وجود دارد که در اینجا مجال بررسی آن را نداریم.

فعالیت‌های اجتماعی و حقوقی

بعد دیگری از تلاش‌های استاد امینی، فعالیت‌های اجتماعی و حقوقی است که در سه عرصه قابل بررسی می‌باشد. این سه عرصه عبارتند از: 1. اقدام‌های عمرانی و سازندگی مانند تشویق به ایجاد شغل و حرفه، تعمیر و احداث سرک و احداث مدرسه علمیه و مکتب. 2. مبارزه با فساد اجتماعی و اخلاقی. 3. حل و فصل دعاوی حقوقی– قضایی. خدمات قضایی و حقوقی حضرت استاد، در دو مقطع تحقق یافته است: الف) قبل از حزب وحدت ب) بعد از حزب وحدت. از هنگام تشکیل پایگاه شهید خلیلی (1359) تا زمان تشکیل حزب وحدت اسلامی (1368) علاوه بر اداره آن، شخصاً به امور قضاوت و حل منازعات مرم می‌ پرداخت؛ اما بعد از تشکیل حزب وحدت، به عنوان رئیس کمیسیون قضاء حزب در کابل و بامیان به این مهم و حیاتی مبادرت می‌کرد.

  • نخبگان و محصلین ولایت دایکندی

شخصیت های دایکندی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
این پایگاه: از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی، روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی ولایت دایکندی تعقیب می نماید*** این پایگاه: تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه: در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری از ولایت دایکندی با ما باشید*** این پایگاه: پذیرای مقالات وتحلیل های خبری شما برای نشر در اینجا می باشد*** این پایگاه: پیشنهادات شما را در مورد عرضه خدمات بهتر خود به دیده قدر مینگرد.*** اطلاع رسانی شما، این سایت را به دیگران موجب امتنان و خرسندی است*** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشد*** راه ارتباطی شما به ما: adalat115@gmail.com