آموزش(1)فرمولهای ساده برای شناخت شرکتهای هرمی
نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای همانگونه که از نامش پیداست می بایستی روشی برای برای بازاریابی یک کالا باشد.
حالا شما که دوستتان یکی از شرکتهای شبکه ای را به شما معرفی کرده است، باید در قدم اول از او بپرسید:
آیا در شرکت شما از روش بازاریابی شبکه ای برای فروش یک محصول استفاده میشود؟ اگر نه! بپرسید پس شما که بازاریاب هستید چه چیزی را بازاریابی میکنید؟ حتماً تصدیق می کنید که اگر محصولی در بین نباشد کل پروسه یک نوع گردش پول است و چون حجم پول ورودی به این سیستم ثابت است قاعدتاً عده ای مالشان را می بازند و عده معدودی به سود می رسند. با همین سوال شما خود را از شناخت بیشتر بسیاری از این شرکتها بی نیاز می کنید.
اما بسیاری دیگر از این شبکه ها هستند که اعضای بالادستی آنها به خوبی از پس پاسخ به پرسشهای شما بر می آیند و می گویند مثلاً شما در این تجارت Time Sharing هتلها یا جواهرات خریداری می کنید. ضمناً آنها به خوبی قادرند حتی به ابهامات شرعی و قانونی شما در این خصوص نیز پاسخهایی ارائه دهند. بنابراین تلاش نکنید که با ایجاد سوالهای متفاوت آنها را به اشتباهشان واقف سازید. چون آنها آموزشهای عمومی قبل از کارشان را به خوبی فرا گرفته اند و میدانند چگونه با شما مذاکره کنند.
ببینید نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیزی نیست که آنها به شما معرفی کنند. قرنهاست که انسانها خدمات خود را بر پایه اعتماد به حرفهای معتمدین و مشاورین نزدیک خود خریداری می کنند. اینکه شما با معرفی نزدیکترین دوست خود که به او اعتماد دارید کالایی را مثلا یک موبایل بخرید، چیزی است که روزانه بارها در اطرافتان رخ می دهد. در این سیستمها هم از اعضای جدید می خواهند که سیستم و محصولاتش را به نزدیکترین دوستان که در دایره نفوذ فرد قرار دارند معرفی کنند.
خوب اگر شما پورسانت بگیر یک فروشگاه موبایل بودید هم می توانستید با معرفی دوستانتان از فروشگاه پورسانت بگیرید. حتی آن فروشگاه می توانست تا آنجا که برایش بصرفد از محل کسانی که از ناحیه شما از او خرید کرده اند مدام پورسانت شما را افزایش دهد. ما تا اینجا خرید یک محصول را حتی در قالب روش شبکه ای تایید کرده ایم و شما از من می پرسید که خوب این شرکتهای به اصطلاح هرمی هم که همین کار را می کنند.
در این مرحله من شاخص دوم شناخت این شرکتها را به شما معرفی می کنم:
در هیچ روش فروشی تعداد فروشنده های موفق نمی توانند به تعداد مصرف کنندگان محصول باشند. این جمله راز موفقیت شما در برابر نتورکرها است. تنها نتورکی برای فروش اجناس بسیار پرفروش می تواند به همه نتورکرها سود بدهد که لااقل 75 درصد مراجعین به سیستم مصرف کننده و نیازمند محصول باشند. نه اینکه تمام خریداران خود شروع به فروش محصول کنند و توقع داشته باشند که از این کار سودی هم عاید آنها شود.
پس به نظر من با خیال راحت همراه دوست نتورکرتان به محل کارش بروید و از او بخواهید که شما را به جمع کسانی که وارد این شبکه شده اند راهنمایی کند(عموماً میپذیرند). خودتان آمار بگیرید. هر چهار نفری را که می خواهید انتخاب کنید و از آنها بپرسید آیا حقیقتاً نیاز اولشان خرید محصول آن شرکت بوده است؟ به راحتی با این روش حتی دوستتان هم می فهمد که روزی یکی از مالباختگان خواهد بود.
من منکر این نیستم که برخی با این روشها پولهای زیادی به جیب زده اند. اما توجه کنید که شما به احتمال بسیار قوی از آن دسته نخواهید بود. پس یادتون نره در نتورک باید از 4 نفر 3 نفر برای خرید جنس و بر اساس نیاز به اون جنس وارد شبکه بشن و نیازی به اینکه کار کنن هم نداشته باشن. شاید بعضی از دوستانی که این مطلب رو می خونن بگن که من عضوگیری و کار شبکه ای رو تایید کردم. اما در جواب این دوستان باید بگویم که ثبت مشتریان یک شرکت امروزه جزء لاینفک تجارت است و اگر شما به هر دلیلی بخواهی پورسانتی به بازاریابان محصولات خود بدهی، چاره ای جز ثبت اطلاعات او نخواهی داشت. ضمن اینکه باید بدانی چند مشتری را بازاریاب مورد نظر معرفی کرده و اطلاعات وحجم خرید آن مشتریان چقدر بوده است؟
- ۹۸/۰۴/۲۲