پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

این پایگاه در حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد و از طریق نشر حقایق، نقد منصفانه و تحلیل های علمی ، روحیه حسابدهى و مسئولیت پذیری را تعقیب می نماید

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی

علی(ع) فرمود:« وَ اللهِ مَا یَنْتَفِعُ‏ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ وَ إِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِی أُخْرَاکُمْ:
به خدا سوگند امیران شما از این کار (تملق و چاپلوسی) سودی نمی‌برند. شما خود را در دنیا به رنج و زحمت می‌اندازید و در آخرت به این کار، شقی و بدبخت می‌شوید». (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 37)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: َ احْثُوا فِی وُجُوهِ الْمَدَّاحِینَ التُّرَاب‏: بر روی‌ چـاپلوسان سـتایشگر خاک‌ بپاشید‌! (نهج‌ البلاغه ابن ابی الحدید ج 17 ص 45 )

اسلاید شو

اسلاید شو

محمدضیا والی ولایت دایکندی

اسلاید شو

معرفی اجمالی علما و شخصیت های دایکندی

اسلاید شو

--------------------
moisrex ------------------

اسلاید شو

معرفي سناتوران ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

پایگاه اطلاع رسانی ولایت دایکندی از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی خود روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی تعقیب می نماید*** این پایگاه تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری درولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری ولایت دایکندی با ما باشید** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشیم*** راه ارتباطی ما:adalat115@gmal.com

ابزار ساخت متن های متحرک

معرفی اعضای شورای ولایتی ولایت دایکندی

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

اسلاید شو

آخرین نظرات

حمزه واعظی: زوالِ یک تاریخ

نخبگان و محصلین ولایت دایکندی | پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۵ ق.ظ

من اما معتقدم که ازحلیم تنویرهای فرومانده درچاهِ صغارت فکری، حقارت روانی، جهالت بدوی و سفاهتِ سیاسی ـ تباری ولو آن که درجوار دادگاه لاهه و سرزمین ونگوگ هم زندگی کند، نمی توان انتظار فرزانگی فکری، خرد دمکراتیک و بلاغت مدنی داشت...

حلیم تنویر، گویا درایران درس خوانده و دکترای ادبیات فارسی گرفته است اما از هواداران مخوف ترین تشکیلات جهادی، یعنی حزب اسلامی و از پیروان سیاسی ـ ایدئولوژیک قاتل ترین رهبر سیاسی، یعنی گلبدین حکمتیار است. اظهارات او در محفل گرامیداشت "محمدگل خان مومند" درکلن آلمان، گویا موجی از احساسات و حساسیت های گروهی از کاربران فیسبوکی را برانگیخته است.

من اما معتقدم که ازحلیم تنویرهای فرومانده درچاهِ صغارت فکری، حقارت روانی، جهالت بدوی و سفاهتِ سیاسی ـ تباری ولو آن که درجوار دادگاه لاهه و سرزمین ونگوگ هم زندگی کند، نمی توان انتظار فرزانگی فکری، خرد دمکراتیک و بلاغت مدنی داشت.

به نظرمن، این حرف ها نه سخنان تازه ای هستند که فقط حلیم تنویر برزبانِ کین جویانه اش رانده باشد و نه امر قابل پیش گیری و حتا درخور حساسیتی هستند که بتوان آن را بسط و شرح و پاسخ داد ویا وقعی واهمیتی برآن قایل شد. مراد من این است که گویندگان چنین سخنانی و دارندگان چنین عقایدِ تیره ای، دل درگرو نوستالوژی یک تاریخ بی بازگشت دارند که نمی توانند بر زبان نیاورند وگرنه از شدت درد و اندوه روانی و از حجم حسرت روحی، می میرند.

برزبان آوردن چنین سخنانی، درواقع بیان یک نوستالوژی حسرت بار است که بسان حقارت عمیق روانی در جان شان، ته نشین شده است که همانند اندوه روحی مچاله شده ی عظیمی، از زوال یک تاریخ حکایت می کند. بدین رو، یادآوری این نوستالوژی ها، اولا برای اشباع روان زخمی تاریخ زدگان مومن به شکوه افسانه ای یک روایت فسانه است و دوما لذت بردن از برافروخته شدن شعله های خشم و هیاهو درجان ملت و نسلی است که این روایت های افسانه ای را به زوال کشیده اند.

بدین رو، هرچه شعله های خشم و هیاهو از بازتاب چنین سخنانی گسترده تر باشد، حلیم تنویرهای زمانه، لذت بیشتری خواهند برد و "ذلتِ" زوال آن تاریخ اسطوره ای خویش را لختی بییشتر فراموش خواهند کرد.

حلیم تنویرها باید باور کنند که:

1. تاریخ عصر فیودالی ـ ملوک الطوایفی به سر رسیده است که دختران رعایا و یا یک قوم را بعنوان بردگان "سیاسر" با اراده ی خان قبیله و فیودال عشیره، بصورت گله ای توزیع نمود تا با تحکم آمرانه و شکوه امارت عبدالرحمانی، جابجایی نسلی، ادغام تباری و همسان سازی اتنیکی صورت گیرد و از دل این سنت بدوی ـ قبیلوی، "ملت سازی مدرن" پدید آورد.

2. این یک خیال بدوی، کودنی فکری و جهالت سیاسی است که تصور کنیم، مولفه ی "وحدت ملی" با تقسیم دختران یک قوم به قوم دیگر تأمین می گردد. وحدت ملی یک فرایند ذهنی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی است که با تکوین مولفه هایی مانند ارزشهای مشترک، احساسات مشترک، نظام سیاسی دمکراتیک، احترام متقابل، همگنی فرهنگی، توزیع باورهای انسانی و برابری های شهروندی و تکثیر اخلاق و شان شهروندی بوجود می آید.

3. "اجبار" بریکسان سازی فرهنگی و تحمیل یکجانبه ی نمادهای قومی برای تکوین ملت سازی، روش تاریخ مصرف تیر شده ای است که هتلر و موسیلینی و طالبان و گلبدین در پی تحقق آن بوده اند وهستند. زبان و فرهنگ فارسی به ضرب شمشیر و با جبر تیغ بر هموطنان پشتون و اوزبیک و پشه ای و هندو / سیک های ما و حتا برحاکمان جبار و جلادی مانند عبدالرحمان و نادرخان های تحمیل نشده است. این زبان، اگر مقبولیت عام و محبوبیت تام یافته است و وجه مشترک هویت ملی ما قرار گرفته، از قدرت فرهنگی و ظرفیت تمدن سازی و لطافت ادبی و شکوه معنوی آن بوده است. زبان پشتو، میراث فرهنگی و خواهرِ تنی زبان فارسی است. این زبان، شایسته ی ظرفیت سازی معنوی و نیازمند بازپروری فرهنگی است تا با قوت معنوی و جذابیت ادبی خود، عنصر فرزانه و بنیاد وارسته ی هویت ملی ما بماند و مرجع رجوع و آموزش خود خواسته و مشتاقانه ی شهروندان و نسل های منسوب به اقوام غیرپشتون ما گردد.

4. درست است که بیشترِ رهبران قومی و پیمانکاران هویت تباری ـ سیاسی، عموما از تزویرو تفرقه، فربه شده اند و به استمرار حیات سیاسی خود ضمانت بخشیده اند. بدین رو همه ی آن ها به درجاتی، مستحق محاکمه و مکافات هستند. اما اگر قرارباشد وحدت ملی با حذف این رهبران تامین گردد، باید در قدم نخست، جنایت کارترین ها و سیاه اندیش ترین ها و قاتل ترین هایی مانند ملاهبت الله و گلبدین حکمتیار درقدم نخست، مشمول حذف گردند که با کشتار دهها هزارنفر و ارتکاب جنایت های عظیم حقوق بشری و نسل کشی های سیستماتیک، مایه درد و رنج و مصیبت و عقب ماندگی مستمر و عظیم برای تمام اقوام وشهروندان افغانستان شده اند.

5. فاشیسم، ادامه ی صغارت اخلاقی است که بصورت یک رویکرد سیاسی خردستیز، تبلور پیدا می کند. فاشیست ها تصور می کنند تعهد سیاسی خودرا با نفرت پراکنی در مقابل "سایرین"در قبال عواطف تباری ـ قومی شان ادا می کنند. در حالی که فاشیست ها، متعلق به هرقومی باشند چه پشتون و چه تاجیک و چه اوزبیک در قدم نخست، جانی ترین و خطرناک ترین دشمان تبار خود هستند که با تکثیر حس نفرت، تقابل و نفرت را برای قوم خویش می خرند. بنابراین، سخنانی ازجنس سخن یون و طاقت و حلیم تنویر، بیش و پیش ازهرچیزی، گلوله های آتشین بر پیکر خون چکان جامعه ی پشتون می باشد.

6. با این وجود، نه اخلاقی است و نه انسانی ونه واقعی که حلیم تنویر و یون را نماینده ی واقعی تفکر و اندیشه و زبان تعامل پشتونی، و ملاعمر و گلبدین حکمتیار را آدرس منحصربه فرد سیاسی تمام قوم بزرگ و قربانی شده ی پشتون بدانیم. مولوی عبدالرئوف خان قندهاری، داکتر عبدالرحمان محمودی و امیرامان لله خان هزاران سرباز شهید وطن هم پشتون بودند که تاریخ آزادیخواهی و روشنفکری و مشروطیت و سیر تجدد طلبی افغانستان ما مدیون اراده و مبارزه و وفداکاری نام بلند آن هایند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
این پایگاه: از طریق نقد منصفانه و تحلیل های علمی، روحیه حسابدهى و شفافیت را در حکومت محلی ولایت دایکندی تعقیب می نماید*** این پایگاه: تا حد توان انعکاس دهنده نابسامانیهای سیاسی و اداری در ولایت دایکندی می باشد *** این پایگاه: در جهت اداره سالم ومدیریت أثربخش در ولایت دایکندی می کوشد*** با آخرین گزارشات و تحلیل های خبری از ولایت دایکندی با ما باشید*** این پایگاه: پذیرای مقالات وتحلیل های خبری شما برای نشر در اینجا می باشد*** این پایگاه: پیشنهادات شما را در مورد عرضه خدمات بهتر خود به دیده قدر مینگرد.*** اطلاع رسانی شما، این سایت را به دیگران موجب امتنان و خرسندی است*** منتظر تماس و ارتباط علمی و فرهنگی شما می باشد*** راه ارتباطی شما به ما: adalat115@gmail.com