داکتر عبدالعلی محمدی: سخنان حلیم تنویر در چهار محور قابل گردآوری است
او به صراحت هزاره ها را فرزندان چنگیزخان مغول و اقوام ساکن در نیمه شمالی کشور را مهاجر میخواند. این در حالی است که به روایت مرحوم غبار، درویش علی خان هزاره در برابر چنگیزخان جنگید و در قلمرو افغانستان کنونی، دژ تسخیرناپذیر وی تنها جایی بود که لشکر چنگیزخان نتوانست آنجا را تصرف کند...
سخنان آقای حلیم تنویر؛ شاگرد محمدگل خان مهمند را کامل گوش دادم. تمام آنچه نامبرده بر زبان آورده در چهار محور قابل گردآوری است:
١. ملت افغان: منظور وی قوم پشتون است و از واژه افغان همان معنایی مراد اوست که عبدالرحمن در تاج التواریخ ارائه میکند.
٢. مهاجران: او به صراحت هزاره ها را فرزندان چنگیزخان مغول و اقوام ساکن در نیمه شمالی کشور را مهاجر میخواند. این در حالی است که به روایت مرحوم غبار، درویش علی خان هزاره در برابر چنگیزخان جنگید و در قلمرو افغانستان کنونی، دژ تسخیرناپذیر وی تنها جایی بود که لشکر چنگیزخان نتوانست آنجا را تصرف کند.
٣. سیاست همسان سازی فرهنگی: وی برای ملت سازی و از بین بردن گرایشهای قومی به شدت به همسان سازی فرهنگی باور دارد و افغانیزه کردن افغانستان از دید وی تنها راه برای تأمین همبستگی ملی است؛ تا آنجا که باید خرده هویتهای قومی و فرهنگی به کلی از بین برده شده و همه افغان(پشتون) شوند. او در همین راستا یادآوری میکند که اشرف غنی فرمان داده تا مکاتیب رسمی به زبان پشتو نوشته شود اما تنویر برای اجرای آن اصرار دارد که اول باید زبان پشتو به همه آموزش داده شود یا تنها کسانی استخدام شوند که توان تکلم و نگارش درست به زبان پشتو را داشته باشند. او حتی از محو فیزیکی برخی سران اقوام(محقق و دوستم) و ازدواج اجباری دختران هزاره با پسران پشتون برای حذف هویتهای قومی و فرهنگی سخن میگوید. اما این شاگرد محمدگل خان هنوز در عصر استاد خود زندگی میکند و از واقعیتهای عینی جامعه بیخبر است. مردم افغانستان برای حفظ و تثبیت هویت و داعیه هویتی خود هم فداکاری کرده و هم تا حدی به هدف خود دست یافته اند؛ افغانستان به عقب برنمیگردد و کسی هم نمی تواند افغانستان را به عقب برگرداند.
٤. مسئله کوچی: او در کوچیگرایی چنان هوچیگری میکند که "خَر بی فرهنگ" پیش چشم آدمی زاده مجسم میگردد.
سخن آخر اینکه برخلاف تصور برخی که هزاره را طرفدار تنش و تقابل قومی معرفی میکند، سخنان حلیم تنویر، دامن زدن به نفاق قومی و مصداق بارز تحریک احساسات مردم و ترغیب به تنش و تقابل و تهاجم تا کشتن و به اسارت بردن و جرم مشهود است که باید مورد تعقیب قضایی قرار گیرد.
این بار گپ از بینی گذشته و سخن از حذف و قتل و تاراج است!