متن کامل آزمون استخدام در ادرات کشور - قسمت اول
جواب :-
عبارت ازتهیه وتنظیم معلوماتی از اجراات یک اداره می باشد.
متن کامل آزمون استخدام در ادرات کشور
سوال 1 :- راپور چیست ؟
جواب :-
عبارت ازتهیه وتنظیم معلوماتی از اجراات یک اداره می باشد.
سوال 2 :- استعلام چیست ؟
جواب :-
عبارت از سند رسمی که به منظوراستجواب بکاربرده میشود ازبالا به پائین .
سوال 3 :- پیشنهاد چیست ؟
جواب : -
طرح مسایل وموضوعات که ایجاب احکام مقام ذیصلاح را نماید مطابق به قانون باشد.
سوال 4 :- ارزیابی چیست ؟
جواب :-
عبارت ازیک عملیه منظم وسیستماتیک بوده که غرض انتخاب هدف بکار میرود.
سوال 5 :- نظارت چیست ؟
جواب :-
نظارت یک عملیهی دوامدار و مسلسل، از جریان فعالیت اداره می باشد.
چنانچه گفته شد نظارت پیوسته ممد اجراات کارها بوده و رهنمود ها را در عرصهی امور اداری، حسابی، تطبیق اهداف و پلانها فراهم می سازد. گذشته ازین نظارت وسیلهی مهم در جهت رهنمایی اعضا و کارمندان مبنی بر کاربرد درست اصول اداره و نحوهی اجراات در اداره می باشد. سپس نظارت نه تنها بهبود امور اداره را مطابق به شرایط عصر و زمان حفظ می دارد، بلکه اصول اداره را نیز در عمل تطبیق می کند.
و یا به عبارهی دیگر، نظارت عبارت است از علم منظم و دوامدار برای پیشرفت و تطبیق پروگرام یک اداره بوده و در یک زمان معین اجرا می گردد.
همچنان نظارت یک پروسهی جمع آوری و تحلیل شاخص ها برای آگاهی آمرین و مدیران بوده تا بتوانند فعالیت های اجرا شده را با پلان داده شده مقایسه نمایند و همیشه تاثیرات این فعالیتها بالای اهداف و مقاصد مشاهده گردیده است.
نظارت یک پروسهی جمع آوری و تحلیل معلومات بوده و استفاده ازین معلومات در جهت بهبود کار اداره می باشد.
نظارت یک وسیلهی شناخت با قوت وضعیت یک پروگرام است و همچنان برای اخذ تصامیم بعضی وقت از نظارت استفاده می گردد و اگر نظارت و بررسی یک پروگرام یا پروژه به صورت دقیق انجام پذیرد، کمک کنندهی مناسب برای پلان های آینده خواهد بود.
نظارت یک پروسه دوامدار ازجمع آوری معلومات درمورد پیشرفت کاروشخص نظارت کننده مشاورنامیده میشود.
سوال 6 :- قانون چیست ؟
جواب :-
عبارت ازتجویزسریع ومعقول است که برای تنظیم اجتماع وضع گردیده وتطبیق آن توام اجبار است.
سوال 7 : مقرره چیست ؟
عبارت ازسند تقنینی است که توسط یکی از قوای دولت وضع میگردد.
سوال 8 :- فرق بین قانون ومقرره چیست ؟
جواب :-
تطبیق قانون عام واجباری می باشد ومقرره برای یک موضوع خاص وضع میگردد.
سوال 9 :- رخصتی های قانونی به چند نوع است ؟
جواب : -
الف:- مریضی برای مدت 20 یوم.
ب:- رخصتی تفریحی 20 یوم.
ج:- رخصتی ضرورت 10 یوم.
سوال 10 :- وارده وصادره چیست ؟
جواب :-
عبارت ازکتابی میباشد که درآن امور ثبت مکاتیب واوراق شعبه مرسل ومرسل الیه درآن معامله میگردد.
سوال 11 :- تشکیل چیست وتفاوت آنرا باتعینات بیان دارید؟
جواب :-
تشکیل عبارت ازتقسیم بندی وظایف ء صلاحیت ء تثبیت مسولیت وتعین روابط بین واحد های یک اداره میباشد که ازطریق رئیس جمهورمنظور میگردد.
تعینات عبارت ازسیستم جابجا سازی کارمندان ازطریق رقابت آزاد مطابق تشکیل دریک نظام اجتماعی میباشد که ازطریق وزارت مربوطه منظورمیگردد.
سوال 12 :- بودجه چیست وانواع آنرا بیان نماید؟
جواب :-
بودجه عبارت ازیک بیلانس مالی است که عوایدومصارف دولت رامعین وتنظیم می نماید و بدونوع است.
الف:- بودجه عادی پلان منظورشده که بتواند معاش وسایرامتیازات کارمندان دولت راتکافو نماید.
ب:- بودجه انکشافی به منظورمصارف دولت جهت بازسازی مملکت بکاربرده میشود البته بعداز منظوری پارلمان و مقامات ذیصلاح.
سوال 13 : - لاک بوگ چیست ؟
جواب :-
کتاب سیروسفر دربخش وسایط نقلیه میباشد.
سوال 14 :- فایلنگ چیست وچطور ترتیب میشود ؟
جواب :-
فایلنگ ویا دوسیه بندی به شکل نام ء تاریخ ء شماره وجلد ترتیب میگردد تا کدام اسناد نظر وتاریخ اولویت دارد.
سوال 15 :- معاش استثنائی چیست ؟
جواب :-
معاش استثنائی سوپر اسکل میباشد.
سوال 16 :- معاش استثنائی ازکدام ارگان تمویل میگردد ؟
جواب :-
توسط کنون اصلاحات اداری تعین وازطریق بانک جهانی تمویل میگردد.
سوال 17 :- پی آر آر چیست ؟
جواب :-
برنامه موقتی است بمنظور اصلاح اداره، بلند بردن سطح موثریت اداره، ادغام وظایف مشابه ارتقای ظرفیت های کاری مامورین، نصب مامورین به اساس لیاقت و شایستگی از طریق رقابت آزاد، سپردن کار به اهل کار که دارای دو مرحله میباشد. الف –آمادهساختنبستهایکلیدیوزارتخانهها،ترتیبتشکیل،بستهاولایحهوظایف . ب- تشخیصبستهایپیشنهادشدهتوامبالایحهوظایفباپرداختمعاشاضافیموقت.
به معنی اصلاحات اداری ادارات دولتی به اساس معیارهای اهلیت شایستگی لیاقت وتعین قانون ظرفیت تثبیت میگردد.
سوال 18 :- قانون اساسی را تعریف نمائید ؟
جواب :-
سند تقنینی معتبریست که درآن ساختاردولت معین آزادی ها وتفکیک قواومکلفیت اتباع را مشخص میسازد.
سوال 19 :- مکتوب راتوضیح نمائید ؟
جواب : -
جواب نوشتن کتابت راگویند که درآن ادارات مسایل خود رادرچوکات قانون حل میسازد.
سوال 20 :- میتود چیست ؟
جواب :-
طریقه رسیدن به هدف را میتود گویند.
سوال 21 :- چه کسی نمی تواند سوانح یک ماموررا خانه پری نمائید ؟
جواب : -
کسی که از اقارب نزدیک مامورباشد . سوانح مامور را فقط مسولین مربوطه آن خانه پری نموده وسایراشخاص حق دست زدن به آن را ندارند.
سوال 22 :- فرق بین نظارت وکنترول چیست ؟
جواب :-
نظارت به معنی رهنمائی به منظوربهترشدن امور وکنترول به معنی تفتیش ازامور انجام شده که مامورمسولیت آنرا دارد .
سوال 23 :- شرایط استخدام یک مامور خدمات ملکی چیست ؟
جواب :-
قرار ذیل میباشد:-
الف:- سن 18 سالگی را تکمیل نموده باشد.
ب:- تابعیت افغانستان را داشته باشد.
ج :- سند فراغت ازیکی مراجع تعلیمی یا تحصیلی داشته باشد.
د :- به مریضی های مضمن گرفتار نباشد.
ه :- به کدام جرم مرتکب نشده باشد.
سوال 24 :- حقوق مامور بالای دولت چیست ؟
جواب :-
الف:- معاش با اجزا وضمایم آن.
ب:- ارتقأی بست و قدم حق رخصتی.
ج :- حق استعفأ ء حق مصونیت.
د :- شرایط کار، رفاه و صحت، حق شکایت و حق تقاعد.
سوال 25 :- اوصاف خوب یک مامور چیست ؟
جواب :-
قرار ذیل میباشد:-
الف :- اعتماد به نفس داشته باشد.
ب :- صداقت و ایمانداری.
ج :- پابند به وظیفه و رعایت سلسله مراتب.
د :- برخورد نیک با مراجعین داشته باشد.
ه :- قانون ومقررات را رعایت نمائید.
سوال 26 : اداره را تعریف نمائید ؟
جواب :-
اداره عبارت ازمرکزهماهنگ سازی یک گروه ویا دونفربخاطررسیدن به یک هدف مشترک میباشد.
سوال 27 :- فورمه جات به چند نوع است با انواع مشخصات آن بیان نمائید ؟
جواب :-
فورمه جات بدو نوع است:-
الف :- فورمه ف س 9 ( مربوط تحویلخانه بوده )
ب :- فورمه م ( مربوط محاسبه نقدی میباشد )
سوال 28 :- اهداف کمسیون اصلاحات اداری بیان نمائید ؟
جواب :-
ایجاد اداره سالم ازطریق طرح وتطبیق اصلاحات درسیستم اداره کشورتثبیت وظایف خدمات ملکی . استخدام مامورین خدمات ملکی به اساس اهلیت لیاقت وشایستگی . تنظیم اساسات امورذاتی وطرزفعالیت مامورین خدمات ملکی.
سوال 29 :- وظایف کمیسیون اصلاحات اداری رابیان دارید ؟
جواب :-
1- طرح و تطبیق پالیسی اداری دولت جهت ایجاد اداره ملکی سالم غیر جانبدار، فارغ از دخالت سیاسی و سپردن کار به اهل کار. 2- تشخیص، پیشنهاد و نصب مامورین عالیرتبه ملکی به ریاست دولت به طور بیطرفانه و متکی به معیار های لیاقت و کفایت. 3- نظارت از تعیینات مامورین ملکی پایین رتبه بر اساس لیاقت وشایستگی. 4- نظارت از تطبیق پروگرام اصلاحات اداری در وزارت خانه ها و ادارات دولتی. 5- همکاری با تمام وزارت ها و ادارات دولتی جهت ایجاد اداره سالم.
طرح نظارت ازپالیسی شرایط مربوط به استخدام ء معاش ء حاضری ء رخصتی ء ترفیع ء تقاعد وسایرامور مربوطه به مامورخدمات ملکی وتطبیق آن درحدود قانون ازطریق ادارات دولتی .
سوال 30 :- پلان چیست ؟
جواب : -
عبارت ازفعالیت های مجموعی تصورات است که درآینده عملی میگردد یا به عباره دیگر : استقامت کاری و رسیدن به هدف .
سوال 31 :- پلان به چند نوع است ؟
جواب :-
پلان کوتاه مدت ء متوسط مدت و درازمدت میباشد.
سوال 32 :- سلسله مراتب اداری را بیان دارید؟
جواب :-
رعایت تسلسل تشکیلاتی از رده های پائین به بالا واز بالا به پائین.
سوال 33 :- دفتر حاضری چیست ؟
جواب :-
سندی است که موجودیت کارکنان رادراوقات معین تثبیت می نمائید.
سوال 34 :- عناصرمهم یک اداره رابیان دارید ؟
جواب :-
پلانگذاری، تشکیل، سازماندهی، کنترول، نظارت، راپور دهی و بودجه می باشد.
سوال 35:- اداره چیست و به چند نوع است؛ صرف انواع آنرا نام ببرید؟
جواب: -
نظام اجتماعی که در آن یک عده اشخاص جهت رسیدن به یک سلسله اهداف نسبتا مشخص با هم همکاری و اشتغال دارند. یا به عباره دیگر اداره عبارت از قوه ایست که با در نظرداشت پالیسی کلی و یک تشکیل منظم انجام بهتر وظایف را میسر ساخته و رسیدن به اهداف مطلوبه را، ممکن می سازد.
اداره دو نوع است:-
الف :- اداره رسمی.
ب :- اداره غیررسمی.
سوال 36:- اداره رسمی را تعریف کنید؟
جواب: -
اداره رسمی عبارت از اجتماع یک عده افراد است که تحت رهبری سلسله مراتب اداری به منظور تحقق بخشیدن هدف هایی معین به همکاری همدیگر به وجود آمده و وظایف و صلاحیت ها در آن مشخص می باشد.
سوال 37:-اداره غیررسمی را تعریف کنید؟
جواب: -
اداره غیررسمی عبارت از اجتماع افراد و یا گروه های برای اهداف معین و مشخص بدون در نظرداشت سلسله مراتب اداری کار نموده و عمدتا ارتباط شان ناشی از غریزه ها و یا تمایلات طبیعی انسانها می باشد.
سوال 38:-مامور خدمات ملکی به کدام شخص اطلاق میگردد؟
جواب:-
مامور خدمات ملکی شخصی است که با رعایت احکام قانون به منظور ارایه خدمات طور دایمی در اداره دولتی استخدام میگردد.
سوال 39:- دفتر یا Office چیست؟
جواب: -
عبارت از محلیست که در آن کارها روی اوراق انجام شده و اسناد و مکاتیب در آن نگهداری میشود دفتر همیشه یک اطاق جداگانه نمیباشد، میتواند که میز یا یک گوشه از اطاق باشد.
سوال 40:- وظایف یک اداره چیست؟
جواب:-
اتخاذ تصامیم، پلان نمودن فعالیت ها و تثبیت بودجه، توظیف نمودن کارمندان برای اجرای وظایف محوله، نظارت در تطبیق پلان کاری، رهنمایی پرسونل، کنترول و استعمال مناسب از منابع و وسایل، تشویق پرسونل برای اجرای بهتر وظایف، گوش دادن به شکایات و پیشنهادات و تقاضاهای پرسونل، تشخیص مشکلات و یافتن راه بیرون رفت ازین معضلات، تعقیب تصامیم اتخاذ شده و وظایف سپرده شده، تهیه نمودن راپور فعالیت های انجام شده و سپردن آن به مراجع ذیربط، ارزیابی فعالیت های انجام شده، تامین و انکشاف احترام متقابل و اعتماد میان کارمندان، کار گرفتن از ضوابط در عوض روابط، مساعد ساختن زمینه ها برای انکشاف مهارت های کارمندان
سوال 41:- کفایت (مثمریت) در یک اداره چیست؟
جواب: -
عبارت از انجام دادن یک سلسله فعالیت های است که در نتیجه آن از سرمایه کم محصول و یا نتیجه زیاد بدست می اید؛ یعنی نسبت محصول بر سرمایه گذاری باید زیاد میباشد.
سوال 42:- موثریت در یک اداره چیست؟
جواب: -
موثریت عبارت از انجام دادن یک سلسله فعالیتهای است که در جهت دستیابی به اهداف ما را کمک می کند. یا به عباره ی دیگر موثریت عبارت از انجام فعالیت های درست و صحیح می باشد.
سوال 43:- سیستم اداری افغانستان به چند قسم است؟
جواب:-
به دو قسم است.
الف :- سیستم مرکزی که توسط وزرا و رؤسای مستقل رهبری و کنترول می گردد.
ب :- سیستم ولایتی (محلی) که توسط والیان رهبری و کنترول می گردد.
سوال 44:- ادارهی عامه چیست؟
جواب:-
ادارهی عامه از دو کلمهی اداره و عامه ترتیب شده است. اداره عبارت از یک سازمان اجتماعی است که برای رسیدن به یک سلسله اهداف گرد هم می آیند. عامه عبارت از تمام وزارت ها وادارات که مصروف خدمتگذاری در کشور می باشدند؛ به شمول سه قوهی مقننه، قضاییه و اجراییه!
سوال45:- دورنمای ادارهی عامه افغانستان چیست؟
جواب:-
داشتن یک ادارهی عامه شفاف، موثر و خدمتگذار مردم، داشتن تشکیلات اداری منظم در مرکز و در سطح ولایات و ولسوالی ها جهـت حذف مشابهت های کاری بین وزارت ها و ادارات محلی، کاهش در مصارف، استـفادهی اعظمی از استعداد های ناب.
سوال 46:- حقوق اداره چیست؟
جواب: -
مجموع قواعد و مقرراتی است که روابط افراد را با اداره و روابط ادارات را بین هم تنظیم می کند.
سوال 47:- موسسه چیست؟
جواب:-
عبارت از یک تشکیل تعاونی پلان شده است که درآن رول، وظایف و روابط افراد جهت نایل شدن به اهداف واضح شده باشد.
سوال48:- مشخصات یک ادارهی سالم چیست؟
جواب:-
الف :- در ادارات باید از تمام اصول، قواعد و مقررات اداری پیروی لازم صورت گیرد.
ب :- تشکیل اداره باید با ضروریات اصلی آن سازگار باشد و با اهداف و وظایف اصلی اداره هماهنگ و از تورم تشکیلاتی جلوگیری به عمل آمده باشد.
ج:- درانتصـاب، انتخاب، تغییر، تبدیل و تادیات کارکنان باید اصول مهم اداری مانند اصل تعادل، تخصص مفیدیت و مثمریت، روابط انسانی و سلسلهی مراتب اداری مراعات گردد.
د:- اداره باید از تقلب کاری، استفاده جویی، رشوه ستانی و بوروکراسی ( کاغذپرانی) عاری باشد.
ه:- کار به اهل کار سپرده شود.
و :- در اداره باید هماهنگی، سیستم خوب کنترول و رهبری وجود داشته باشد و از اصول مدیریت پیروی صورت گیرد.
سوال 49:- رول مهم و اساسی که یک اداره ایفا می نماید، چی خواهد بود؟
جواب:-
جهت ایجاد یک اداره سالم رعایت از قوانین ومقررات، ایجاد نظم و دسپلین، رعایت سلسله مراتب، پابندی به وظیفه، حسن همکاری با همکاران، سلوک نیک با مراجعین
سوال 50:- پلان را تعریف کنید؟
جواب:-
عبارت از توضیح فعالیت های هدفمند بمنظور حل یک مشکل واقعی است یا به عبارت دیگر پلان عبارت از مجموعه فعالیت ها جهت اجرای اهداف خاص میباشد.
سوال 51:- اجزای پلان را شرح دهید؟
جواب:-
عبارت از هدف، بودجه، منابع بشری، معلومات قبلی، مطالعات قوانین، نظارت، کنترول، ارزیابی و نتیجه گیری میباشد.
سوال 52:- به نظرشما کار مؤثر کدام مشخصات را باید داشته باشد؟
جواب: -
کارها را به درستی انجام دادن، پرابلم ها را حل کردن، حفظ منابع مالی، از مصارف اضافی کاستن، راه ها و طریقه های ابتکار را پیدا کردن، نتیجه از کار انجام شده گرفتن، بر منفعت افزودن، تفویض صلاحیت، تقدم و تأخر کارها به اساس اهمیت هر یک، داشتن پلان روزانه.
سوال 53:- ارتباطات را تعریف نموده و بگوئید که به چند نوع میباشد؟
جواب:-
ارتباطات عبارت از افهام و تفهیم بین افراد و یا سازمان ها میباشد که به دو نوع تقسیم شده است. ارتباطات مستقیم و ارتباطات غیر مستقیم
مستقیم روبرو در حال صحبت کردن و یا اشارهی و غیر مستقیم نیز مانند از طریق تلیفون، تلویزیون، انترنیت و تمام مکاتبات رسمی و غیررسمی
سوال 54:- لایحه وظایف چیست ؟
جواب: -
عبارت یک معیار وظیفوی میباشد که بمنظور سپردن و مشخص نمودن استقامت های کاری کارمندان ادارات از طریق مسؤلین همان اداره ترتیب و بعد از تائید مقامات باصلاحیت به معرض اجرا قرار داده میشود.
سوال 55:- سلسله مراتب چیست؟ مزایا ونواقص آنرا بیان کنید؟
جواب:-
عبارت از رهبری و ایجاد توازن، انسجام در اداره می باشد که به منظور انجام بهتر وظایف و تحقق اهداف پیشبینی شده بین آمرین ومامورین برقرار می گردد.و یا سلسله مراتب عبارت از تسلسل تشکیلاتی می باشد که از رده های بالا به پایین هدایت و اوامر و از پایین به بالا اطاعت و گزارش می باشد. فواید آن سبب نظم در اداره و کارها به وجه احسن پیش می رود، می باشد و نواقص آن باعث بی نظمی و سبب سکتگی در کارها می گردد.
سوال 56:- سازمان چیست؟
جواب:-
عبارت از یک ترتیب خاص و سنجیدهی افراد جهت حصول مقاصد و اهداف خاص می باشد که شامل این مشخصات اند. هدف خاص، تشکیل خاص و افراد.
سوال57:- سازماندهی چیست؟
جواب:-
سازماندهی جریانی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها برای کسب اهداف اداره تلاش صورت می گیرد. و یا سازماندهی عبارت از بوجود آوردن تشکیلات منظم در یک موسسه بوده که حدود وظایف و مسوولیت های کارکنان را تعین و تثبیت می نماید، به منظور رسیدن به اهداف سازمان.
سوال 58:- اصول کاری چیست؟
جواب:-
در عمومیات اصول کاری عبارت از ارزش های است که توسط کارمندان در یک اداره در نظرگرفته می شود. اصول کاری به اساس اخلاق و پرهیزکاری به هم استوار است.
سوال 59:- مدیر کیست، واضح سازید؟
جواب:-
مدیر در لغت به معنی اداره کننده و کارگردان می باشد و در اصطلاح مدیر شخصی است که مسوولیت عملکرد تیم خود را به عهده دارد.
سوال 60:- منجمنت و مدیریت چیست؟
جواب:-
مدیریت عبارت از هماهنگ ساختن نیروی مادی و انسانی جهت رسیدن به هدف با حداقل مصرف در کوتاه ترین زمان است.
سوال 61:- رهبری چیست؟
جواب:-
عبارت از پروسهی تاثیرگذاری بر فعالیتهای گروهی از افرادی است که در وضعیت معین برای تحقق اهدافی تشریک مساعی می نمایند.
سوال 62:- فرق بین نظارت و ارزیابی چیست؟
جواب:-
برای رشد و انکشاف یک اداره ضروری بوده، در تحت نظارت و ارزیابی یک ادارهی منظم می توان سیستم اجراات، فعالیت و تطبیق اهداف و پلان خود را به وجه احسن پیش برد. بخاطر اینکه نظارت و ارزیابی از هم تفکیک شوند، علوم اجتماعی و اقتصادی ارزیابی و نظارت را طور ذیل شرح داده است.
سوال 63:- بررسی، نظارت و تفتیش چیست؟
جواب:-
بررسی، نظارت و تفتیش وظیفهی متفاوت در ارتباط به طرز اجراات فعالیتها می باشد که هر یک در ماهیت از هم دیگر فرق داشته اما کاملا برای بهبود اجراات کارها بکار برده می شود.
بررسی: طوریکه قبلا تذکر یافت، بررسی یک نوع بازرسی است از صورت اجراات و تطبیق اهداف و پلانهای حسابات مالی و اداری که توسط آمر اداره توظیف و تعویض صلاحیت به شخص دیگر مطابق قانون انجام می شود.
سوال 64:- کنترول چیست و برچند نوع است؟
جواب:-
کنترول عبارت از پروسهی است مطابقت فعالیتهای انجام شده را با فعالیت های پلان گذاری شده تحت غور و بررسی می گردد.
کنترول به دو نوع است، کنترول قبلی که از طرف نمایندهی وزارت مالیه طور دوامدار صورت می گیرد و کنترول بعدی که از طرف ادارهی کنترول و تفتیش مطابق پلان در ختم هر سال مالی صورت می گیرد.
سوال 65:- بست چیست؟
جواب:-
بست، بخشی از تشکیل است که براساس آن کارکن وظیفه محولهی خود را انجام می دهد.
سوال 66 :- مهارتهای اساسی دفترداری چیست؟
جواب:-
مهارتهای اساسی دفترداری عبارت از پروسهی سازماندهی اسباب و وسایل داخلی دفتر ایجاد روابط رسمی و منطقی بین واحدهای مختلف داخلی و خارجی یک سازمان می باشد که در نتیجهی آن فضای کاری خوب در داخل دفتر تامین می گردد.
سوال67 :- اصول اساسی اداره کدامها اند؟
جواب-
1. اصل هماهنگی و وحدت هدف،
2. اصل سلسله ی مراتب،
3. اصل تخصص،
4. اصل وحدت امردهی،
5. اصل حیطهی نظارت،
6. اصل صلاحیت و مسوولیت،
7. اصل تعادل،
8. اصل انعطاف پذیری،
9. اصل کارآیی.
سوال 68:- در تقسیم کار کدام نکات مهم در نظر گرفته می شود؟
جواب:-
در تقسیم کار دو نکتهی مهم ذیل در نظر گرفته می شود.
الف :- تقسیم وظایف به واحدهای مختلف،
ب :- تقسیم کار در میان افراد مختلف.
سوال 69:- مسئولیت چیست؟
جواب:-
هر آن اجراات کاری که برای کارمند در برابر آن توظیف گردیده باشد و به وی سپرده می شود، مسوولیت نامیده می شود.
سوال 70:- صلاحیت چیست و به چند نوع است؛ شرح دهید؟
جواب:-
عبارت از مجموع اختیاراتی است که به موجب قانون برای انجام اعمال معیینی به مامور دولت داده شده است.
صلاحیت به دو نوع است:
الف :- صلاحیت قانونی،
ب :- صلاحیت اداری.
سوال 71:- یک کارمند خوب دارای کدام مواصفات می باشد، توضیح دهید؟
جواب:-
صادق باشد، در پرتو قانون و مقررات وظایف خود را انجام دهد، پشتکار داشته باشد، اسرار اداره را حفظ نماید، پابند به حاضری باشد، سلوک نیک با همکاران و مراجعین داشته باشد.
سوال 72:- هدف چیست؟
جواب:-
هدف عبارت از انجام و یا نتیجهی مطلوب است که همه فعالیت ها به سوی آن سوق داده می شود.
سوال 73:- منابع چیست؟
جواب:-
منابع عبارت ازسرمایه مادی و معنوی سازمان می باشد که شامل ذیل می گردد.
الف :- منابع فزیکی،
ب :- منابع مالی،
ج :- منابع بشری،
د :- منابع غیرمحسوس، منابع زمانی (وقت) و دیگر منابع غیرزمانی مانند تحصیل.
سوال 74:- منابع بشری چیست؟
جواب:-
عبارت از جذب، پرورش، توسعه و حفظ نیروهای لایق و شایستهی کار جهت رسیدن به هدف اداره می باشد.
سوال 75:- مامور کیست، توضیح دهید؟
جواب:-
مامور عبارت از اجرا کننده اوامر قانونی آمر است که بخاطر اجرای امور رسمی توظیف گردیده باشد و در مقابل وظیفه رسمی از طرف اداره معاش دریافت میکند.
سوال 76:- وظیفه یک مامور بر اساس کدام معیارها تعیین میگردد؟
جواب:-
وظیفه یک مامور نظر به بست که مامور در آن تعین گردید، داده میشود ولی لازم است حین تعین مامور در بست باید اسناد تحصیلی، تجربه کاری، اهلیت کاری، صداقت، پشتکار و سایر خصوصیات شخص در نظر گرفته شود.
سوال 77:- برای اینکه امور اداری ریاست بصورت درست تنظیم شود و اسناد بدون ضیاع وقت در اخیتار متقاضیان قرار داده شود چگونه از کدام میتود ها و روش ها برای تنظیم درست کار استفاده مینماید؟
جواب:-
الف :- تنظیم اسناد در فایل های جداگانه،
ب :- ترتیب پلان کاری برای فعالیت های یومیه،
ج :- ارسال احکام هدایات و مکاتیب به مراجع مربوطه،
د :- همکاری نزدیک و تفکیک و تنظیم اسناد و گزارشات به رییس مربوطه.
سوال 78:- در مورد حل پرابلم های کاری از کدام میتودها استفاده کرده میتوانید؟
جواب:-
برای حل پرابلم های کاری از رهنمایی قوانین و مقررات استفاده کرده میتوانیم.
سوال 79:- خدمات ملکی چیست؟
جواب:-
خدمات ملکی عبارت از انجام تمام فعالیت های اجرائیوی و اداری است که طبق قانون از طریق دولت صورت میگیرد.
سوال 80:- اهداف کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات چی است؟
جواب:-
الف :- ایجاد سالم از طریق طرح و تطبیق اصلاحات در سیستم اداری کشور.
ب :- تثبیت وظایف خدمات ملکی.
ج :- استخدام مامورین خدمات ملکی به اساس لیاقت و شایستگی.
د :- تنظیم اساسات امور ذاتی.
- ۹۹/۰۲/۰۶